V listopadu už neběží moratorium na splátky úvěrů a hypoték a podobné plošné opatření už nebude. Banky jsou však připraveny řešit špatnou situaci klientů.
Obnovení moratoria přitom doporučovala Hospodářská komora ČR jako jednu z kompenzací, ale vláda ani banky k plošnému opatření nepřistoupily. Moratorium se vztahovalo na úvěry a hypotéky u jakékoliv banky a nebankovního poskytovatele, které byly sjednány před 26. březnem 2020. Přistoupilo se k němu během nouzového stavu, kdy řadě domácností rapidně poklesly příjmy, bez kterých se těžce splácí úvěrové produkty.
Situaci budou dále sledovat
Ministryně financí Alena Schillerová v tiskové zprávě sdělila, že pečlivě zvažovala, zda úvěrové moratorium neprodloužit, ale zástupci bank a nebankovních poskytovatelů ji ujistili, že budou klientům vycházet vstříc a zvolí pro ně řešení na míru, které bude v jejich situaci nejvhodnější. „Budeme dál pravidelně komunikovat s poskytovateli úvěrů i neziskovým sektorem, a pokud by se situace na trhu změnila, budeme připraveni podniknout takové kroky, abychom ochránili občany před dluhovou pastí,“ doplňuje.
Profesní sdružení, jako je Česká leasingová a finanční asociace nebo Asociace poskytovatelů nebankovních úvěrů, budou společně s neziskovými organizacemi Člověk v tísni a Poradna při finanční tísni situaci na poli půjček dále monitorovat. Především budou sledovat, jestli věřitelé skutečně dodrží příslib vstřícného přístupu k lidem, kteří se nezaviněně dostali do finančních těžkostí. „Jestliže věřitel nebude připraven rozumným návrhům vyhovět, doporučujeme obrátit se na dluhové poradny Člověka v tísni, Poradny při finanční tísni a dalších neziskových organizací. Lidé by se naopak měli vyhnout tomu, že si na splácení budou znovu půjčovat a vytloukat tak ‚klín klínem‘,“ říká David Borges z Člověka v tísni.
Kolik klientů se ozývá?
Jak jsme informovali v článku, banky jsou opravdu připraveny svým klientům pomoci. Například v mBank, když klient bude chtít odložit své splátky na půjčce, se chystají žádosti vyhovět, pokud se bude jednat o ztrátu zaměstnání nebo nemoc. Ve Fio bance se klienti ozývají postupně a průběžně. „Se všemi situaci řešíme individuálně a snažíme se najít optimální řešení,“ popisuje tiskový mluvčí Jakub Heřmánek.
Komerční banka nabízí možnost snížení splátky úvěru (případně její odklad) dlouhodobě, tedy nezávisle na situaci související s koronavirem. „Klienty, kterým skončilo moratorium k 31. 10., jsme oslovovali již před tímto termínem. Ze zjištění vyplývá, že počet žádostí o další pomoc ze strany banky by se mohl pohybovat v řádu vyšších stovek a jejich aktuální počet potvrzuje naše odhady,“ sděluje Michal Teubner, tiskový mluvčí Komerční banky. Podle Lucie Brunclíkové, ředitelky komunikace a marketingu Banky CREDITAS, byla doba moratoria předem daná, takže s ní od začátku mohli všichni přesně počítat. „Ale spíš jde o to, že ti, kteří věděli o očekávaných potížích se splácením po konci období bez splácení, se ozvali již během tohoto období a byl dostatek času situaci řešit,“ shrnuje.
Jak zdůrazňuje Petr Plocek, Head of Identity & Communication z UniCredit Bank, pro banky bylo obecně klíčové, aby se jejich klienti po skončení moratoria dostali zpátky do režimu schopnosti dál splácet. U nich většina klientů neměla problém se do standardního režimu splácení bezproblémově vrátit.
Zdroj: Podnikatel.cz