Po P2P půjčkách zkouší společnost CreativeDock v Česku zavést půjčky od lidí pro firmy, tzv. peer-to-business půjčky, které podle nich mají zejména v současné krizi šanci na úspěch.
Příležitost na trhu peer-to-business ( mezi lidmi a firmami, pozn.aut.) půjček cítí pražské inovační studio Creative Dock, které v minulosti pro Home Credit vytvořilo peer-to-peer ( půjčují lidé lidem, pozn. aut.) službu Zonky. Tento týden studio spouští vlastní platformu Nafirmy.cz, která cílí na malé a střední společnosti, kterým nabídne možnost ucházet se o půjčky přímo od lidí.
Firmy žádající o úvěr chtějí posuzovat jinak než banky. „Nedíváme se jen na poslední rok nebo na aktuální cashflow,“ říká Martin Pejša, šéf Creative Docku. „Náš chytrý skóring znamená hlubší posouzení potenciálu firmy, sílu značky třeba i jen v lokálním měřítku, spokojenost zákazníků a podobně,“ dodává. Pokud firma v žádosti o úvěr neuspěje, nabídnou jí pomoc s konsolidací financí. Konkurovat chtějí především tradičním bankám.
„O vzniku platformy jsme uvažovali už delší dobu, protože sektor malých a středních podniků je a byl bankami z hlediska digitalizace opomíjený,“ podotýká Lenka Libánská, která projekt Nafirmy.cz vede. „Banky se věnovaly především retailu, který je poměrně dobře digitalizován, nebo korporátním klientům, kde je objem spravovaných peněz mnohem větší než v případě menších firem,“ popisuje.
V zahraničí podle ní funguje několik podobných platforem, z nichž některé byly využívány v době covidu k distribuci vládní podpory pro firmy. „I z toho důvodu si myslíme, že to je model, který má na trhu své místo. A naopak nemáme problém spolupracovat s dalšími platformami,“ doplňuje Libánská.
Minimální částka, kterou investor firmám může přispět na půjčku, je tisíc korun. Zhodnocení investovaných peněz se má pohybovat v rozmezí 3,99 až 14,99 procent ročně. „Je to vlastní projekt Creative Docku. Tak jako například zdravé životní pojištění Mutumutu,“ vysvětluje Libánská. „Budeme pro něj do budoucna hledat dalšího investora, abychom mohli službu rozvíjet a uvést na další trhy,“ uzavírá. V polovině roku chtějí poskytovat také úvěry pro OSVČ.
Asi nejznámější peer-to-peer úvěrovou platformou na českém trhu je Zonky. První vlna pandemie pro ni znamenala útlum většiny činností a pokles zájmu o půjčky. „Lidé byli v nejistotě a vyčkávali. Od začátku letošního roku ale pozorujeme oživení zájmu o půjčky,“ říká šéf firmy, Jiří Humhal. „Naši klienti oceňují hlavně to, že v současné situaci nemusí vyřizovat žádost o půjčku na pobočce, nemusí nikam chodit, vše zvládnout online,“ dodává.
Výsledky za rok 2020 společnost zatím nezveřejnila. „Doposud jsme poskytli půjčky v hodnotě 14,5 miliardy korun. Celkově máme téměř 112 tisíc zákazníků, s půjčkou a investorů dohromady,“ doplňuje Huhmal. Přímo firmám dle něj Zonky půjčovat neplánují, nicméně půjčují bezúčelově živnostníkům na základě daňového přiznání.
Zdroj: E15.cz